EVP.DK

EVP logo

Svendborg - Nyborg banen (DSB)

Strækningen Gudme - Nyborg

Se også strækningen Svendborg - Oure.


Gudme - 15,1 km fra Svendborg

Stationsskiltet i Gudme.

Gudme station set mod nord, 4. maj 1958. Foto: Finn Johannessen.

Midt i november 2008 så jeg DR TV´s udsendelse "Hammerslag" om Gudme st. Denne udsendelse bragte mig helt op i "det røde felt". Der var intet i vejen med udsendelsen --fin-fin,-- men tænk, at man kan få sig selv til at pudse/vandskure, eller hvad det hedder, en sådan flot bygning i gule sten med røde bånd. HÆRVÆRK. Jeg "strøg" ind til mine gamle fotografier for at vise mine nærmeste et par billeder af stationen, som den så ud inden "hærværket" ! ! !

Ups!

Mine gamle fotografier viste, at stationen allerede var under "hærværksfolkenes" behandling endnu medens den var station og togene endnu kørte. Det kan den/de nye ejer(e) altså ikke lastes for (men skammeligt er det nu). Da jeg nu alligevel havde mine fotos fremme, hvorfor så ikke samtidig lægge disse SNB-fotos "på nettet" ? ? ? Således blev det i et hvert fald.


Siden da er jeg blevet gjort opmærksom på, at Gudme fik behandlet facaderne mod syd og vest med asfalt og cement i 1903 på grund af fugtindtrængen. Trappetårnet var ikke pudset, da det -formentlig- først blev tilføjet omkring 1920 - 30. Ingen øvrige stationer havde ved nedlæggelsen i 1964 pudsede eller malede facader, men flere af dem - deriblandt Hesselager - fik det i årene derefter.

Gudme station med stationsforstander Winkelhorn i forgrunden. Man ser allerede på dette tidspunkt, ca. 1930-31, den pudsede vestfacade i baggrunden. Foto: Andreas Andersen / Arkiv: Arnold Andersen.

SFJ M 1 eller 2 *) Lundeborg-rutebilen, ca. 1931-33 --dvs. inden rutebilruten blev overtaget af SFJ. Foto: Andreas Andersen / Arkiv: Arnold Andersen.

*) SNB MB 1 / SFB MB 2, Scandia, 1926.

Strækningens eneste vandtårn stod på Gudme station, og blev flittigt benyttet til godstogs-lokomotiverne. Under den megen rangering undervejs var der i regelen brug for at fylde vand på i Gudme.

Godstogene med deres rangering, blev fulgt med største interesse af flere af drengene fra Gudme (men det var de nu næppe ene om, --webmaster kender det selv fra Øresundsvej station på Amagerbanen).

Gudme station og vandtårn set mod SSV.

Næsten samme motiv, stationsbygningen set mod SV.

Stationsarealet med varehus, set mod syd.

Statinsbygningen set i retning mod NØ.

... og mod SØ. Her ses det -i det mindste jeg- vil betegne som "hærværk". Utroligt at det kunne finde sted.

Hesselager - 18,1 km fra Svendborg

Stationsskiltet i Hesselager.

Stationen set mod NV ...

.... og i retning mod SV.

Vejfacaden set mod syd. Opmarch af de lokale rutebiler på forpladsen (set mod VSV).

Rygaard - 20,6 km fra Svendborg

Stationsskiltet og pil til angivelse af nærmeste udgang.

Rygaard station set mod NV.

Rygaard (Langaa) station omkring 1935. Foto: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv.

Stationen set i retning mod ca. SSV.

Vejfacaden set mod cirka øst.

Nogle af de ansatte -med familie- poserer for fotografen. Bemærk de to skinnecykler. Årstal formentlig omkring 1935. Foto: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv.

”Vor læser” -tidligere nævnt- skriver: ”I 1979 kom jeg på "tvangsarbejde" rundt på Fyn, hvor vi bl.a. tilplantede "ubrugelige randområder". Et af dem var banestrækningen mellem Glorup (Rygaard - Langå) og Øksendrup, et andet var roebanen langt vestpå (nær Salbrovad). Jeg følte det forkert, nærmest helligbrøde, men sådan er der så meget.”

Øksendrup - 23,9 km fra Svendborg

Stationsskiltet og pil til ang. af nærmeste udgang.

Oxendrup / Øksendrup station kort efter banens åbning, nøjagtigt årstal dog ukendt. Foto: Postkort. Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv.

Øksendrup st. mod NNØ

... mod SØ og ...

... vejfacaden set mod SV.

Frørup - 26,1 km fra Svendborg

Stationsskiltet.

"Luftfoto" af Frørup station ca. 1930. Foto: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv.

Frørup station mod NNV.

... mod SV, og ...

... vejfacaden set mod ØSØ.

Slude - 28,2 km fra Svendborg

Stationsskiltet og udgangsangivelsen.

Toget ventes ...Foto: Ørbæk Lokalhistoriske Arkiv.

Slude station mod NØ

... mod SØ, og ...

...vejfacaden set mod NNØ.

Kogsbølle trb. - 30,7 km fra Svendborg

"Stationsskiltet".

Kogsbølle trinbræt --oprettet, til banens åbning, efter de lokale beboeres protest over at "deres" station blev bygget i Bønkel (som det dengang blev skrevet). Trinbrætbygningen er her set mod NV ...

... og sluttelig set mod SV.

Bynkel - 32,4 km fra Svendborg

Stationsskiltet og udgangsangivelsen.

Bynkel holdeplads.

set mod NNV ...

... mod NV ...

... og i retning mod SV.

Vejfacaden set nod NØ.

Sidespor til Avernakke, Nyborg oliehavn

I årene 1917-19 anlagde DDPA, senere ESSO, en oliehavn ved Avernakke uden for den indre havn. Havnen blev taget i brug den 6. november 1919. Sidesporet udgik på fri bane fra et sporskifte lidt syd for stedet Vænget.

I 1977 blev anlægget overtaget af Tjærekompagniet TARCO, som samme år videresolgte kajanlæggene til Nyborg Havn. Avernakke-sporet benyttes stadig et par gange om ugen med tankvogne til firmaet Koppers, og af og til køres der veterantog på strækningen.



Et stort arbejdshold i gang med sporlægningsarbejdet ved Avernakke-oliehavnen. Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv.

Nyborg Lokal / Nyborg Syd - 36,9 km fra Svendborg

Svendborg-Nyborg Banen kommer ind fra venstre med Nyborg Lokalstation / Nyborg Syd stort set midt i kortudsnittet og banerne fra hhv. Faaborg-Ringe-Nyborg og DSB-hovedbanen Middelfart-Odense-Nyborg fra øverste venstre hjørne, for at mødes på Nyborg H, i højre side af detail-kortudsnittet.

Kortskitse over Nyborg Lokal station.

Nyborg gl. lokalstation ca. 1915.

Den gamle lokalstation opført til banens åbning i 1897. Bygningen begyndte at synke i den ene ende inden den var færdig, og den blev i begyndelsen af 1930'erne afløst af en ny station se nedenfor. Billedet er fra omkr. 1915. Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv.

Lokalstation set fra den store mole, dvs. mod vest. Foto: Nyborg Loklahistoriske Arkiv.

Nyborg lokalstation fik i 1934 denne nye, moderne stationsbygning med stationslokaler i stueetagen og restaurant på øverste etage.

Luftfoto af lokalstationen. Foto: Nyborg Lokalhistoriske Arkiv.

Stationsarealet set mod Svendborg.

Den lille to-sporede "rundremise", som ses i baggrunden.

Perronsporene set mod Nyborg H.

"PAS PÅ -- STOP" her kommer Svendborg-toget.

og nej, --rangisten taler ikke i mobiltelefon, den var vist end ikke opfundet dengang -- i det mindste ikke i den form og størrelse vi kender og bruger dem i dag. Det er DSB MT 167, der er "trækdyr" for toget fra Svendborg.

Nyborg H. - 37,7 km

For mig begyndte denne lille "fotosafari" ved at jeg om natten d. 29-30. maj indleverede min cykel som rejsegods ved rejsegodsekspeditionen på Københavns Hovedbanegård i god tid før tog E 95´s -nattogets- afgang kl. 0.15, idet jeg håbede på / regnede med, at cyklen så også kom med toget og ville være klar til udlevering i Nyborg H. kort tid efter togets ankomst dertil kl. 3.42.

Cyklen var med, og kl. ca. 4 om morgenen begyndte jeg på min cykeltur mod Svendborg, hvortil jeg blot gerne ville være omkring ved otte-tiden (før den tid ville det sikkert alligevel ikke være formålstjenstligt at begynde at tage billeder -- for stærke kontraster).

Vejret var heldigvis godt, sandsynligt passende koldt efter årstiden og tidspunktet på dagen, men fint til cykelturen. Efter nogle kilometers kørsel ud ad Nyborg-Svendborgvejen, med Storebælt på min venstre hånd, så jeg pludselig et landskab, der virkede bekendt -til trods for, at jeg aldrig havde været der før.



Nogle år tidligere, i 1959, udsendte DSB en brochure "Danske Rundture - 1959", som jeg havde fået et ekspl. af på det dengang lokale "Rejsebureau Amager" i Elbagade, København S. På omslaget af denne brochure var et landskabsfotografi, som altid havde betaget mig meget. Kønnere kunne det vist næsten ikke være, efter min mening. Jo tættere jeg kom på stedet, des mere tydeligt blev det: Dette måtte være stedet for fotografiets optagelse:

Stort set eneste forskel skulle vise sig ved hjemkomsten, da filmen var fremkaldt og billederne kopieret: DSB-fotografen havde spejlvendt fotografiet. Nu kan jeg dårligt være bekendt at "tilbagevende" hans fotografi, men jeg kan spejlvende mit eget foto, og det har jeg så gjort.

Som man til gengæld kan se, så er baggrunden meget diset, og det var sådant set dagens anden oplevelse. Ganske pludseligt -så pludseligt som sådan noget nu kan ske- rullede en tågebanke fra Storebælt ind over hele landskabet, og kun få minutter efter var alt indhyllet i tåge. Et held, at jeg ikke kom bare disse få minutter senere, --så havde jeg nok aldrig "genset mit landskab". Resten af turen forløb i øvrigt glat. Nogle kilometer derefter fortog tågen sig igen, og jeg var i Svendborg allerede før kl. 6.

Kilde- og litteraturhenvisning

Lars Viinholt-Nielsen m. fl: "Privatbanerne gennem 150 år". bane bøger, 1997. ISBN 87 88632 66-0
Lars Viinholt-Nielsen. "Odense-Svendborg Banen" 1876-1976. Odense Universitetsforlag 1976. ISBN 87-7492-179-7
Morten Flindt Larsen. "Til vejrs over banerne. Luftfotos 1919-1939".bane bøger 2006. ISBN 87-91434-09-2
Lars Viinholt-Nielsen: "Strejftog IX".bane bøger 2008. ISBN 978-87-91434-167.
Arnold Andersen: "På sporet af Svendborg Nyborgbanen". (1987)
Lars Viinholt-Nielsen: "Jernbanestationerne i Nyborg". (1997)

Svendborg-Fåborg Banen. Lars Viinholt-Nielsen. SFJ-bøger 1995. ISBN 87-984810-1-0. 17 x 25 cm, 96 sider.



Odense-Nr.Broby-Fåborg Banen. Lars Viinholt-Nielsen. SFJ-bøger 1993. ISBN 87-984810-0-2. 17 x 25 cm, 128 sider.



Odense-Svendborg Banen. Lars Viinholt-Nielsen. Odense Universitetsforlag. 1976. ISBN 87-7492-179-7. 24x17 cm, 278 sider.



Nyborg-Ringe-Fåborg Banen. Lars Viinholt-Nielsen. Odense Universitetsforlag. 1981. ISBN 87 7492 355 2. 24x17 cm, 231 sider.



Assensbanen 1884-1984. Lars Viinholt-Nielsen. Odense Universitetsforlag. 1984. ISBN 87-7492-479-6. 24x17 cm, 161 sider.



Svendborgbanen i 125 år. Lars Viinholt-Nielsen. Risskov SFJ-Bøger. 2001. ISBN87-984810-4-5. 204 sider.



Se også strækningen Svendborg - Oure.

- Smiley -