EVP.DK

EVP logo

Hjørring - Løkken - Aabybro Jernbane

Løkkenbanen - HLA

Indhold




Løst og fast om Hjørring - Løkken - Aabybro Jernbane

Hjørring - Løkken - Aabybro banen åbnede den 4. juli 1913 og lukkede den 29. september 1963.

Læs historien om Løkkenbanen på Jernbanen.dk

Allerede så langt tilbage som 1963 blev denne bane nedlagt. Egentlig trist af flere forskellige årsager. For en Jernbanemand (med stort ”J”) er det altid trist, men også for en stor del af befolkningen vil det ofte være et savn.

Banen bliver ikke brugt tilstrækkeligt, hævdes det ofte, for såvel denne som andre baner. Nej, det gør den /gjorde de måske ikke, men for de mennesker som ikke har andre muligheder, forsvandt der nu noget. Desværre var der ikke tilstrækkeligt mange af dem, der ikke havde andre muligheder, til at banen var rentabel. I dette tilfælde er det endda en bane med en række ganske flotte stationsbygninger, bygninger der ”udstråler en vis soliditet”



Hjørring station (DSB) - km 0,0

Oprindelig havde Hjørring-privatbanerne deres egen station, Hjørring Vestbanegård, et stykke fra DSB-stationen. Denne blev bygget i 1913, som ”hoved”-stationsbygning til Hjørring-Løkken- Åbybrobanen og Hjørring-Hørbybanen. Samtlige stationsbygninger til disse banestrækninger, og senere også til Hjørring-Hirtshalsbanen (1924), blev tegnet af arkitekten Sylvius Knutzen, København.

Banens "ejendomsmærke" på ryggen af bænkene på perronerne.

Sylvius Knutzen gav stationsbygningerne et personligt og let genkendeligt præg. De er alle enkle og velproportionerede bygninger med store røde mur- og tagflader og kraftige hvide gesimser og hvid hjørnekvadring. Disse stationsbygninger er ikke blot gode eksempler på Bedre Byggeskik, de er også meget Vendsysselske. De er nemlig typiske for Midt- og Vestvendsyssel, mens man stort set ikke ser dem andre steder.

Hjørring Vest ca. 1913 .....

.......... og igen ca. 1916.

Hjørring Vestbanegård ophørte med at være stationsbygning i 1942, da privatbanetogene blev flyttet til statsbanestationen, som hermed blev til fællesstation. Siden har stationsbygningen været med til lidt af hvert, bl.a. blev den under krigen brugt af besættelsesmagten. I 1973 brændte tagetagen, og siden har bygningen kun været en skygge af sig selv. Pt. (2003) er der dog tale om en forestående bygningsrenovering.

Fuldt optrukken linie = nye spor. Punkteret linie = nedlagte spor.

Imidlertid nåede jeg ikke at komme hen på Vestbanegården, idet den daværende redaktør for tidsskriftet ”Signalposten”, Ulf Holtrup ventede med sin bil udenfor DSB-stationen (desværre lader en sådan tur sig dårligt gøre pr. tog -tidsmæssigt-, hvilket ellers havde været langt det naturligste for et par jernbaneentusiaster).



Efter fotografering af HLA-toget på DSB-stationen kørte vi straks ud på den lange tur til Aabybro. Ulf Holtrup og jeg foretog i årenes løb flere sådanne ture, pr. bil (oftest) eller pr. jernbane.

Som antydet foregik denne tur pr. bil, og i disse tilfælde havde vi på forhånd lagt den ”taktik”, at U.H. straks ved ankomsten til en ny station, gik ud til det ene indgangssporskifte for at fotografere derfra og ind mod stationen. Herefter gik han ind mod stationen for at tage billeder (”diagonalt”) af stationsbygningen med varehus, stationsbygningen ”alene”, stationsbygningen fra den anden side og afsluttende med et foto fra det andet indgangssporskifte ind mod stationen. Hertil hvad han i øvrigt fandt interessant på vejen.

Samtidig hermed begyndte jeg (som oftest) med et foto af stationens navneskilt (stationsskiltet), derefter de samme fotografier som U.H. dvs. stationsbygningen og varehuset, men ofte afsluttende med et billede eller to af ”vejfacaden”, alt efter hvor interessant denne facade måtte være, hvor tilgængelig den var eller hvordan lyset faldt.

Herefter skulle jeg --så godt det kunne lade sig gøre-- forsøge at tegne en lille skitse/sporplan over stationen. Når denne var tegnet, passede det som regel, at U.H. var kommet tilbage fra sin ”vandretur”, og vi kunne fortsætte til næste station/trinbræt.

Sporplanerne er således tegnet som de syntes at se ud set fra perronen, på det pågældende tidspunkt og som det kunne ses derfra. Der kan derfor ikke gives anden garanti for rigtigheden end, at sådan opfattede jeg det, den pågældende dag. I dette tilfælde må jeg også tilføje, at der ikke er nogen grund til at spørge, om jeg evt. har fotografi af ”det ene” eller ”det andet”. Det har jeg ikke, ---ALLE mine fotografier er medtaget her.

Desværre afgik Ulf Holtrup ved døden for nogle år siden, og overlod sin fotografisamling til Jernbanemuseet i Odense. Skulle nogen derfor savne noget, der således kunne være fotograferet af U.H., må man evt. rette henvendelse til Jernbanemuseet derom.



Liver Aa trinbræt

Liver Aa trinbræt, august 1963.



Sønderlev station - km 6,9

Stationsbygningen set mod nordøst.

Stationsbygningen set mod vest .....

...... "incl." stationens lille varehus.

Østgavl og vejfacade.

Den lille ged opnåede i sin tid at blive forsidebillede på tidsskriftet ”Signalposten” hele to gange. Der gik da heller ikke mange minutter fra morgenpostens omdeling, til redaktørens telefon ”glødede” af abonnenter, der lige ville fortælle ham, at det fotografi havde han da allerede brugt én gang tidligere.



Vennebjerg trinbræt

Vennebjerg trinbræt set mod øst.

Vennebjerg trinbræt set mod vest (Aabybro) til højre.



Lønstrup station - km 10,8

Stationen set fra indgangssporskiftet mod Abybro.

Stationen set mod nord (Hjørring).

Ligesom det lille Christianshøj trinbræt på Bornholm, havde Lønstrup station en forholdsvis stor ventesals-/ venterums-bygning. I begge tilfælde var begrundelsen, at der ofte var stor tilstrømning til de pågældende steder. På Bornholm gik tilstrømningen til udflugtsmålet Almindingen, medens det i Lønstrup var badestranden, der tiltrak de mange mennesker.

Imidlertid sker det, at det gode vejr pludselig vender til regn og rusk. I sådanne situationer strømmede alle de mange mennesker -der måske var ankommet lidt efter lidt med dagens tidligere tog- pludselig tilbage til toget for at komme hjem. Ved disse lejligheder ville en normal lille ventesal være ganske utilstrækkelig, og derfor byggede man de forholdsvis store ”ventesale”.

Stationen set med vest (Aabybro).

Vestgavlen og vejfacaden.



Nr. Rubjerg trinbræt

Nr. Rubjerg trinbræt set mod nord (Hjørring),

og mod syd (mod Aabybro).



Jelstrup station - km 14,6

Stationen set mod nordøst.

Stationsbygningen set mod sydøst.

Vejfacaden og toiletbygningen.



Gjølstrup station - km 17,0

Stationsbygningen set mod nordvest.

Stationsbygningen set mod sydvest.

Sydgavl og vejfacade.



Vittrup station - km 20,0

Stationen set mod nordøst....

.... incl. varehus.

>Stationen set mod nordvest.

Vejfacade og toiletbygning, ....

...set mod sydvest og (næsten) øst.



Skøttrup trinbræt

Trinbrættet set mod nord.



Løkken station - km 24,9

"Løkken" er at have et fotografi af stationsskiltet i Løkken (siddende på stationsbygningen), men det har jeg ikke. Det blev simpelt hen glemt i farten. Imidlertid viser det sig, at skiltet er bevaret og hænger på "Løkken Museum". Her er det set og fotograferet af Peter M. Albertsen i 2004.

Udateret postkort.

Bemærk telefonmasten med det "enorme" antal tværarme til højre for stationsbygningen. Dette er normalt tegn på, at der er en telefoncentral i nærheden, --og det var der.

En af "sidens" læsere, Poul Wilhelmsen, har således oplyst, at: "Telefoncentralen i Løkken lå faktisk på jernbanestationen fra 1913 og indtil automatiseringen den 16. juni 1970. På postkortet kan man se en dør i gavlen med to ovale skilte, det ene er Postvæsenets, det andet må være Telegrafvæsenets, idet Løkken central var under Statstelefonen indtil 1923, da den overgik til Jydsk Telefon. Billedet må således være fra perioden 1913-1923."

Endnu et udateret postkort.

Der er dog sket en del ændringer siden ovenstående foto blev optaget. Set fra venstre: Den lille ventesals-loggia i sidebygningen er blevet muret til og forsynet med en dør, stationsskiltet over loggiaen er flyttet op midt på facaden og lampen for perronbelysningen, på hjørnet af bygningen, er flyttet længere op. Endelig må alle de mange telefonledninger, der ses på billedet ovenfor, være blevet lagt i kabler i jorden (vel da der efterhånden blev for mange), således at der nu kun er ledningerne til de nærmest boende abonnenter tilbage på masten.

Udvidelsen af stationsbygningen –som den ses nedenfor– blev foretaget i 1944, så fotografiet må være optaget inden da.

Samme motiv efter udvidelse.

.... på perronen.

Udsigten fra vandtårnet over terrainet.

Stationsbygningen, gadefacaden ....

...... en ganske flot, stor bygning, men tilsyneladende noget ensomt beliggende.

HLA nr. 4 "på skiven". Ældre udateret postkort.

Drejeskiven og remisen.

Remise + vandtårn, set mod stationen.

Vandkranen.

Stationen set fra indgangssporskiftet. Set i retning mod Aabybro.

Løkken by med jernbanen i baggrunden. Lige som man på "luftfotografiet" af stationsarealet set fra vandtårnet kan se, hvordan den bymæssige bebyggelse tilsyneladende standses af jernbanen, ses dette også tydeligt her.

Banemærker stemplet på Løkken station.



Vrensted station - km 30,3

Stationsbygningen set mod nordøst....

.... incl. varehuset.

Stationsbygningen set mod sydøst....

....incl. varehus.

Sydøstgavl og vejfacade.



Ingstrup station - km 33,6

Stationen set mod nord.

Stationsbygningen set mod syd ....

.... incl. varehuset.

Nordgavl og vejfacade.



Hjermitslev station - km 36,6

Hjermitslev station, 1917....

.... og i 1925 (set mod hhv. nordøst og nord - Toget er således på vej mod Aabybro).

Stationsforstander Tage Jacobsen og hustru.

... og "Jacobsen" (samme Jacobsen ???).

Hjermitslev st, udateret foto. Ovenstående fotos: Arkiv: Egnssamlingen i Saltum.

Stationen set mod nordøst.

Stationen set mod sydøst.

Varehus og stationsbygning.

Sydgavl og vejfacade.

Banemærker stemplet på stationen.



Alstrup trinbræt

Alstrup trinbræt set mod syd ....

.... og mod øst.



Saltum station - km 40,2

Saltum station ca. 1925. Foto: Lokalhistorisk Arkiv, Saltum.

Stationsbygningen set mod nord ....

.... incl. varehuset ......

....og stationen set mod vest.

Sydvestgavl og vejfacade.



Rendbæk trinbræt

Trinbrættet set mod nordøst ....

.... og set mod sydvest.



Pandrup station - km 45,5

Stationsbygningen set mod nordøst.

Stationsbygningen set mod sydøst.

Sydgavl og vejfacade.



Kaas station - km 48,7

Stationen set mod nordøst.

Stationen set mod sydøst.

Stationsbygning og varehus.

Nordgavl og vejfacade.

Kaas pakhuset som hjemsted for den lokale brevdueforening -- .2011. Foto.Bjarne Svejstrup. ^---v



Røde Hede trinbræt

Trinbrættet set mod syd.



Ryaa station - km. 53,1

HLA-perronen for denne banes tog .....

..... mellem Hjørring og Aabybro, .....

..... med den lille signalpost.

Stationsbygningerne set fra FFJ-perronen.

Signalposten set mod vest (Hjørring), ....

.....mod øst (Aabybro/Aalborg).....

..... og tilsidst set mod syd.

Pumpehuset ved Ryaa var placeret ved siden af broen over Ryaa mellem Aabybro og Ryaa. Her pumpede man vand op til damplokomotiverne, hvis de manglede sådant ! Foto: Arkiv: Ib Lynge.



Aabybro station - km. 54,6


Litteratur og kilder

”Signalposten”, 5. årgang, 1969, nr: 1, 2 og 3.

”Hirtshalsbanen, 1925 – 19.december – 1965”, mindre jubilæumsskrift udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1965.

Ingen af disse kan købes længere, men kan dog stadig lånes på bibliotekerne.

- Smiley -