EVP.DK

EVP logo

Københavns Metro - M4 - København Syd

2017

På denne side følges arbejdet med at ombygge Ny Ellebjerg station, der i 2023 blev omdøbt til København Syd Station.

DSB Ny Ellebjerg st, S-togsperronen. -- 2017

Den nye adgangsvej til perronen. -- 4. december 2017. Nogle af de første arbejder til Ny Ellebjerg Metrostation. Afspærringer, afkortning af sporene, nye sporstoppere og nedrivning af de "gamle" passagerlæ.

Det synes ikke at være den bedste idé, at følge pilens vej til perronen. Her stod den ene sporstopper indtil for få dage siden. Ny Ellebjerg st. -- 4. december 2017.

Et stykke af den offentlige vej mod perronen. Til venstre i billedet ses årsagen til alt gravearbejdet: Den kommende Metro til Sydhavnen.

Skiltet ved adgangen til S-togs-perronen på Ny Ellebjerg st. -- 4. december 2017. Her er der dog noget bedre beskiltning.

Adgangsvejen mod perronen -ind over det gamle spor. Ny Ellebjerg st. -- 4. december 2017.

. . . og set den modsatte vej.

Den "nye"/gamle sporstopper (uden sideskinner). Ny Ellebjerg st. -- 4. december 2017.

Ny Ellebjerg st. Den lave S-togs-perron med den høje i baggrunden. -- 4. december 2017.

Ny Ellebjerg. Perronoverdækningen, lave perron (tog mod Hellerup). -- 4. december 2017. Den ser noget afpillet ud ! ! ! (Måske et af de sidste billeder af den ???) Sporstopperne er væk, og snart er skinnerne også . . .

. . . i stykker a 5-6 m fjernes den yderste ende af de to perronspor og (vel også) snart perronen.

Billederne er taget kl. 12 (+/- et par minutter), mens hele arbejdsholdet er gået til frokost. -- 4. december 2017.

6. december 2017

Ny Ellebjerg st. Den lave S-togs-perron(!!!) med den høje i baggrunden. -- 6. december 2017.

Perron-overdækningen er væk ! ! !

Bemærk skiltet på lågen -næsten midt i billedet. Det er underretningen om den ændrede adgangsvej. Når lågen er åben, leder det næsten de rejsende ind over arbejdspladsen (et held, at det næsten ikke ses), men når "porten" er lukket, viser den røde pil dog den rigtige vej. ^---v

Ny Ellebjerg. -- 6. december 2017.

2018

Begyndende anlæg af Ny Ellebjerg metrostation. -- Byggepladsen. ^---vv 1. august 2018.

Et "rør" er banket ned, jorden "bores" ud/op og der støbes inde i "røret"

Københavns Metro. Begyndende anlæg af Ny Ellebjerg metrost. -- Byggepladsen. ^---vv 1. august 2018.

Den fremtidige Ny Ellebjerg Metro-station m.v. set oppe fra S-togsperronen. -- 3. december 2018.

Den fremtidige Ny Ellebjerg Metro-station m.v. set oppe fra S-togsperronen. -- 3. december 2018.

Den fremtidige Ny Ellebjerg Metro-station m.v. set oppe fra S-togsperronen. ^---vv 3. december 2018. Der er efterhånden blevet langt fra F-liniens endepunkt til Køgebugtbanens S-togsperroner i, vel næsten, 2. sals højde (ca. 8 m) -- noget man (ældre) virkelig skal tage højde for i sin tid til togskifte (der er elevator, meeen om vel ikke længe åbnes den nye overgangsbro tværs over området. Det bliver en lettelse for mange lokale beboere (især de, der bor vest for F-liniens endestation), men forøger nok togskiftetiden med yderligere 1-2 minutter.

Bemærk i øvrigt den store, høje bygning -næsten- midt i billedet, som tidligere var hovedsæde for Københavns Sukkerrafinaderi - i daglig tale benævnt "Sukkertoppen". Bygningen blev tegnet af Arkitekt Arthur Wittmaach i 1913 og er en solid bygning opført af røde teglsten og med granitsokkel.

Den fremtidige Ny Ellebjerg Metro-station m.v. set oppe fra S-togsperronen. -- 3. december 2018.

2019

Tog mod Hellerup afventer.

Bemærk afstanden til perronerne for S-tog mod København / Køge. Det er efterhånden en afstand man skal have med i tankerne ved togskifte --- udendørs og i al slags vejr.

6. marts 2019.

Ankommende tog fra Hellerup (ses ude under broen -- Gl. Køge Landevej). -- 6. marts 2019. ^---v

Tog fra Hellerup.

De to samtidig tilstedeværende tog ved perronen. Køreretning mod Hellerup ---->

Ny Ellebjerg st. Den nye trappe / overgang. -- 6. marts 2019.

- Smiley -