EVP.DK
-
-
- Broer, Sjælland
- Broer, Fyn og Jylland
- Brændstofforsyningsanlæg
- Drejeskiver, DSB
- Dokumenter
- Drejeskiver, privatbaner
- Kabelhytter
- Kvæg- og svinefolde
- Læskure
- På materiellet
- På stationen
- På strækningen
- Rutebiler
- Sneplove
- Sporstoppere
- Stationsskilte, DSB
- Stationsskilte, privatbaner
- Tjenesteboliger
- Trinbrætskilte, privatbaner
- Togviserskilte
- Troljer, dræsiner
- Vandtårne, DSB
- Vandtårne, privatbaner
-
- KS vogntyper
- KS linje 1
- KS linje 2
- KS linje 3
- KS linje 5
- KS linje 6
- KS linje 7
- KS linje 8
- KS linje 9
- KS linje 10
- KS linje 11
- KS linje 13
- KS linje 14
- KS linje 15
- KS linje 16
- KS linje 18
- KS linje 19
- KS linje 20
- KS linje Buh
- Nedlæggelse af KS 1972
- Odense Sporvej
- Århus Sporveje
- Sporvejshistorisk Selskab
- Sporvogne på postkort
-
- Modeljernbaner
Københavns Metro - M2 - Kastrup
Som jeg forstod det ved mit besøg på Kastrup station, den 13. april 2004, første arbejdsdag efter påskeferien, var de egentlige arbejder netop begyndt her til morgen. Man havde skrællet hele det grus og jordlag af, som havde dækket stationsområdet gennem de seneste år. De gamle spor var atter kommet til syne for en kort bemærkning, for maskinerne til fjernelse af sporstykkerne var allerede ved at blive kørt i stilling. Man manglede blot den store "nedstryger", der lige kunne skære sporet over i passende korte sporstykker.

Banelinien ved "Alléen" i Kastrup. Igen ses det brede sporareal, der er til rådighed for metrobyggeriet.

Endnu ses en lille mindelse ombygningens tidligere brug som jernbanestation på Kastrup´s stationsbygning.

>Kastrup station set mod nordvest.

Maskinerne er allerede i sving.

Perron og stationens gamle "hovedspor" set mod nord / Amagerbro og ....

.... mod syd / Dragør.
I forgrunden ses en lidt "mishandlet" tunge af det gamle sporskifte, der -stillet afvigende- gav mulighed for kørsel til Kastrup havn. Alle de sidste fotos: 13. april 2004.
September 2004

Kastrup station, set fra Alléen.

Ved Skøjtevej skal Metroen atter fortsætte på en dæmning på det sidste stykke, …

… indtil dén -på to broer- krydser motorvejen til Sverige …

… umiddelbart før Lufthavnsbygningen, der anes i baggrunden.14. september 2004.
November 2004

Det ser ud til at være en smattet opgave at bygge Metro i Kastrup. Her ses den kommende bane fra Alléen mod nord.

Arbejderne ved banens teknikrum en mørk og trist efterårsdag i 2004 (3. november).
17. juni 2005
I dag var så dagen, hvor der kunne holdes det første rejsegilde for stationerne på Metro-strækningen, og det blev afholdt på byggepladsen ved Kastrup station kl. 14.00. Lergravsparken – Kastrup.
Pressemeddelelse
Første rejsegilde på Amagers nye Metrostrækning.
I snart to år, har byggesjakkene arbejdet på højtryk på Amagers nye metrostrækning fra Lufthavnen til Lergravsparken. Anlægsarbejdet er nu så langt fremme, at Østamagerbaneselskabet inviterer til rejsegilde fredag den 17. juni kl. 14.00 på Kastrup Metrostation.
Rejsegildet er traditionen tro ”håndværkernes fest” – en fejring af, at råkonstruktionen på det nye byggeri er færdig. Østamagerbaneselskabet har desuden inviteret lokale borgere i området ved stationen med til fejringen.
”Det første rejsegilde markerer, at Metrolinjen på Østamager er ved at tage form, så det er en stor dag. Vi taler her om en massiv investering i Amagers infrastruktur, og jeg er stolt over resultatet. Det synes jeg, vi alle kan være,” siger Jens Kramer Mikkelsen, der er administrerende direktør i Ørestadsselskabet og blandt talerne ved arrangementet.
Ved rejsegildet er der desuden taler af Amtsborgmester, Vibeke Storm Rasmussen, Borgmester i Tårnby kommune, Henrik Zimino, Torben Bjørk Nielsen og Henning Bay Schultz, der er henholdsvis adm. dir. og projektchef i Hoffmann/Arkil-Novejfa.
De fem nye stationer på Østamager får et design, der ligger tæt op af det, metropassagererne kender fra de øvrige stationer.
”Vi har valgt at fortsætte den designtradition, der er skabt i Metroen, så det visuelle udtryk bliver i tråd med det, vores kunder kender fra stationerne på den øvrige del af Metrostrækningen. Det vil sige et gennemgående rent og minimalistisk design i tråd med den skandinaviske tradition,” fortæller Torben Johansen, der er teknisk direktør i Østamagerbaneselskabet.
Metrostrækningen og de fem nye stationer står klar i efteråret 2007, hvor mere end 25.000 passagerer dagligt forventes at bruge banen.

Kastrup station set fra Alléen, men nu delvis dækket af det kommende perrontag.
I dagene inden havde meteorologerne lovet regn natten til fredag, overskyet og stort set tørt fredag formiddag, men stor sandsynlighed for solskin efter middag ! ! ! Et eller andet må være gået galt, for det regnede meste af formiddagen, og kun ganske kort tid før rejsegildet holdt regnen (næsten) op, –og solen var der ingen, der så noget til.

Udsigten for Kastrup Lufthavn for enden af perronen.
Her, som vel ved de fleste andre rejsegilder, var der taler af de aktuelle honoratiores fra amt, kommuner og byggekonsortier. Ros, tak og hurra-råb for de implicerede håndværkere, for rejsegildet er jo deres dag, gensidige takketaler og lykønskninger parterne imellem, men ikke uden nogle små hip, der viste, at der endnu er liv i den gamle strid, om metrostrækningen skulle have været gravet ned.

Der blev holdt taler og spist pølser …

… mens den gamle stationsbygning sikkert så undrende til.
Således lykønskede amtsborgmester Vibeke Storm Rasmussen Amagerkanerne med banen, ´hvis de da kunne vænne sig til den´, og borgmester Henrik Zimino, Kastrup-Tårnby kommune kunne heller ikke lade være med at puste til ilden med en bemærkning om, at ´hvis Metroen nu var blevet gravet ned, så havde vi ikke stået her i regnvejr´.

Den fremtidige nedgang fra perronen til perrontunnellen.
Der udtryktes glæde over at det så ud til at både tidsplanen og økonomien syntes at holde. Endnu er der dog godt to år til det første (ordinære) metrotog kommer til Kastrup i oktober 2007, hvilket år tilfældigvis også er 100-året for, at det første Amagerbanetog kom til Kastrup.

Overføringen ved Skøjtevej. 17. juni 2005.

Cykel- og gangsti under Metroen umiddelbart før stationen "Lufthavnen" ved Kastrup Lufthavn.
Stien løber parallelt med lufthavnsvejen og er her set mod øst.
19. april 2006

Tv: Når man betragter denne sides første foto, må man nok sige, at der er sket noget siden da. Banelinien set fra Alléen mod nord/Saltværksvej.Th: Banelinien set fra Alléen mod syd og Kastrup station.

Elevatortårne og perrontag.

Overføringerne ved hhv. (tv.) Skøjtevej og (th.) den lille sti langs Lufthavnsvej.
-