EVP.DK

EVP logo

Roskilde - Kalundborg

(Begrænset indhold)

"Hvad man ser fra Toget", 1906:

"Banestrækningen Kjøbenhavn - Roskilde (31,6 km.), den første Jernbane, der blev anlagt i landet, aabnedes for Driften den 26. Juni 1847.

Nordvestsjællandske Bane (79,4 km.) fra Roskilde over Holbæk til Kalundborg blev anlagt af det sjællandske Jernbaneselskab og aabnedes for Driften 30. December 1874. Ved Købet af de sjællandske Jernbaner i Følge Lov af 2. Juli 1880 overgik den sammen med Selskabets øvrige Baner til Staten.

(...)

Den øvrige Strækning fra Roskilde til Kalundborg er langt smukkere og mere afvekslende med Skove, Bakker (dels nøgne, dels skovklædte), Moser og Engstrækninger. Skønnest er Egnen omkring Jyderup med den skovomkransede Skarritsø, en af Perlerne blandt vore Indsøer. Vel værd at lægge Mærke til er ogsaa Egnen ved Lejre, Holbæk og Kalundborg. Holbæk Amt er i det Hele taget Bakkernes Land, der på mange Steder gør Landskabet mere jydsk end sjællandsk.

(...) "

Således skrives der i juni 1906 i et af de små -af Ministeriet for offentlige Arbejder, ved A. Gommesen og H. Rosendal (pris: 20 øre) hæfter, om banen og strækningen til Kalundborg.



Roskilde. -- km 31,3 fra København H

Lejre. -- km 40,8 fra København H

Kisserup trb. -- km 46,2 fra København H

Hvalsø. -- km 48,3 fra København H

Tølløse. -- km 54,6 fra København H.

"Tølløseminder" -- Juli 1957

Som trafikelev var jeg på afløsning (billetsalg/post) på Tølløse station.

Stationens elektromekaniske 12/46-anlæg(apparat). Rullen foran sportavlen er køreplanen for stationen, hvor en omgang svarer til et døgn. Planen er udskrevet og opklæbet på rullen, og en gennemsigtig "linial" gør det nemmere at følge linien med angivelserne for det enkelte tog: Tognummer/-art, tid, sporbenyttelse og andre relevante oplysninger for toget. Når rullen var kommet omgangen rundt, var døgnet gået, og man kunne begynde forfra - ganske fikst.

Man hører mange historier i ny og næ, og en af de fungerende fortalte således om, hvordan han en dag -på en eller anden måde- havde været uopmærksom og glemt at stille indkørselssignal for Høng-Tølløse-toget fra Høng. Efter at toget havde holdt et stykke tid -og føreren af toget formentlig næsten havde slidt en fløjte op- mistede han tålmodigheden . . .

Pludselig stod han i stationskontoret, rimelig rød i ansigtet, --det var kr......... for galt, nu havde han holdt så og så længe for "Stop", og sluttede "ballen" af med noget om indberetning. Stationsbestyreren havde set roligt på ham: "Hvordan er du kommet ind". Han var da kørt ind ! ! ! "Så skal vi vist ikke tale mere om indberetning, --vel" ??? --- Det blev der så ikke.

Tølløses indkørselssignal for tog fra Holbæk, og telefonmast næsten samme sted, hvor signalet er fotograferet.

Bemærk de -vist- for DSB / banerne lidt specielle isolatorer / isolationsklokker. Selvom de (kun) er til telefonlinier, er de ganske anderledes i udformningen i forhold til telefonselskabernes mindre, lidt mere "fikse" til samme formål.

Skimmede trb. -- km 57,8 fra København H

Vipperød - km 61,2 fra København H

Holbæk - km 67,1 fra København H

Regstrup - km 75,2 fra København H

Knabstrup - km 79,4 fra København H

Mørkøv - km 82,9 fra København H

Tornved trb. - km 86,4 fra København H

Jyderup - km 89,5 fra København H

Avnsøgaard trb. - km 94,6 fra København H

Agnsø Gaard / Aunsøgaard

På stationen sås både tomme og læssede vognstammer, der stod flere dage, og andre gange kom en C-maskine med en stamme tomme vogne, som blev henstillet i læssesporet. Herefter kørte maskinen til Kalundborg, hvor den blev vendt på drejeskiven, og kom "retvendt" tilbage. Fra Svebølle medtog den så den læssede stamme, der også stod i læssesporet. Andre gange måtte maskinen selv afsætte de tomme vogne på sidesporet og medtage en læsset stamme på turen mellem Jyderup og Svebølle. Ved ankomsten til Svebølle måtte maskinen så afkoble, køre til Kalundborg og vende, for at returnere til Svebølle og de læssede vogne.

Ved Aunsøgaards sidespor stod et dobbeltarmet vingesignal, der normalt stod på ”Kør” i begge retninger. Ved rangering skulle signalet først stilles på ”Stop” førend sporskiftet kunne lægges om til sidesporet, og tilsvarende skulle sporskiftet igen være stille til ret spor, inden signalet atter kunne stilles på ”Kør”.

DSB C 708 rangerer på sidesporet i Aunsøgaard. -- 9. september 1967. Foto: Jesper Reinfeldt.

Når rangeringen på stedet så var færdig, ringede den stedlige ”sporskiftepasser” til Svebølle og meddelte på sit meget sjællandske mål: [ "Aunsøgoor – deee avgang" ] hvorefter toget – nogle minutter senere - kom til Svebølle, hvor maskinen (ofte en C-maskine, f. eks. 704 eller 708 (herunder) som sås meget ofte) løb om, kørte retvendt til toget og var klar til afgang.

Svebølle - km 97,2 fra København H

Tidligt foto af Svebølle station - Tid og fotograf ukendt.

Svebølle station, set i retning mod Kalundborg. -- August 1956.

Svebølle station set mod sydvest. -- 16. oktober 2001.

Svebølle, 1. september 2011. Foto: P. Sloots.

Se meget mere på denne side: Svebølle station 1874 - 2000.

Viskinge trb. - km 99,2 fra København H

Viskinge trb. var naturligvis et "selvstændigt" trinbræt, men var samtidig "underlagt" / betjent af Svebølle station ved forskellige "festlige" lejligheder/arrangementer i Viskinge.

POLITIKEN. "Danmark rundt". 1943.

Kort: Gl. Bjergsted Kommunes Lokalhistoriske Arkiv.

Vestgrænsen af Svebølle mod Viskinge. Foto: Ca. 1960: Gl. Bjergsted Kommunes Lokalhistoriske Arkiv.

Svebølle stationsby set mod øst fra Viskinge. Vej- / jernbaneoverskæringen i Viskinge ligger vel ca. 100 meter bag fotografen (evp).

Som man ser til venstre i billedet, er et Mo-tog (styrevognstog med styrevognen forrest - Cps ??? Tilsyneladende ses den smalle midterperron på en Crs ikke) på vej mod Kalundborg (ses på røgen fra udstødningen).

Samme udsigt 26. november 2011. Vejen fra Viskinge i 2011. Denne vejs "linieføring" er blevet ændret i forbindelse med nogle omfattende udstykninger i 70-erne. Foto: Flemming Paulsen.

Vejen der nu løber langs banen, og som er med på billedet, hedder Banetoften. Banetoften ender ved "Grumløses hus" og støder til Skolevænget, der går vinkelret op mod skolen, der ligger ud til Stationsvej. Stationsvej, som løber sammen med Parcelvej, må betegnes som hovedfærdselsåren gennem Svebølle. Stationsvej løber nogenlunde parallelt med Banetoften, men altså noget sydligere. Stationsvej ender ligesom Banetoften mod vest i Viskingevejen.

Viskinge, 2011 - nedenfor med numre for de enkelte fotovinkler. ^---v

Billede nr. 1: Huset, der er med på billedet, betegnes lokalt som "Banehuset". Trinbrættet lå svarende til området på billedet, der ligger under huset.

Billede nr. 2: Vejen, der hedder Stengårds Allé, fører ned til Stengården, er nyanlagt efter at overkørslen er fjernet. Trinbrættet lå ved de høje træer lidt t.v. for midten af billedet. T.v. ses en stolpe med påskriften "Stenstien", der nu er en natursti, - tidligere var det kirkestien fra Rugtved til Viskinge.

Billede nr. 3: Udsigt mod Viskinge fra og langs den tidligere kirkesti. Trinbrættet lå ved de høje træer til højre for "banehuset".

Billede nr. 4: Stedet, hvor trinbrættet lå set fra nord. Alle fotos: Flemming Paulsen.

Huset, på billedet, betegnes lokalt som "Banehuset". Trinbrættet lå svarende til området på billedet, der ses under huset.

Værslev - km 102,8 fra København H

Den netop -for persontrafik- lukkede Værslev station. Stationsbygningen, tegnet af arkitekt A. Ahrens, blev nedrevet i 1973.

Herfra udgik den lille privatbane: Hørve-Værslev Jernbane, som nedlagdes d. 31. december 1956. Jeg var ikke med nedlæggelsestoget, men nåede da en cykeltur langs den i efteråret 1956. Foto: 22. maj 1965.

Ubberup trb. - km 106,5 fra København H

Kalundborg. - km 110,6 fra København H

DSB 708. Kalundborg. 22. maj 1965.

- Smiley -