EVP.DK

EVP logo

Diverse rutebiler og busser

Bornholm

Den originale gamle DBJ Bil 12 i Gudhjem, sommeren 2009. Rutebilen er sponsoreret af et lokalt busselskab. Foto: Harald Aude. ^---v

DBJ bus nr. 18 efter færdselsuheld d. 14. januar 1955. Arkiv: Allan Hansen.

UPS - DBJ bus nr. 29. Lokomotivmester Frederik Rasmussen står med ryggen til. Han var værkfører for tog og biler. Arkiv: Allan Hansen.

En ny DBJ bus. Måske en Volvo. Arkiv: Allan Hansen. Arkiv: Allan Hansen.

Connex-bus 7347

Som andetsteds nævnt har jeg kun været på Bornholm to gange i de senere år. Begge gange mødte jeg lokalbussen i Gudhjem, og tog naturligvis et billede også af den - det var jo endda den/de gamle baners afløser på hhv. hele banen (AGJ - Aakirkeby-Almindingen-Gudhjem - linie 9) og en del af banen (RAJ - Tejn-Allinge/Sandvig-Hammershus - linie 7). Først "i dag", ved scanningen af begge fotos, opdager jeg, at det de to gange var samme bus:

Connex 7347, Gudhjem, 28. august 2001 ^---v . . .

og . . .

. . . d. 2. maj 2002. -- Som om de kun havde den samme bus.

Feggesund-overfarten

VAFT rute 32 kører fra færgen "SALLINGSUND" mod Fjerritslev. Feggesund-overfarten. -- 2. august 2001.

Horsens. -- 1957

Ved mit besøg på Stenderup station søndag d. 29. september 1957, var det i første omgang noget af en skuffelse, at se en blå rutebil parkeret midt på perronen, lige foran stationsbygningen. Årsagen var, at banens ”revision” var på nedlæggelses- og regnskabsaflæggelsestur til de forskellige stationer langs banen. Kasserne blev gjort op og pengene blev afleveret. . . . og det skulle så ske lige nu, hvor jeg skulle tage et billede af stationen.

Alt som tiden er gået, er det nu ganske morsomt også at have fået et billede af den pågældende rutebil, som bl. a. et par rutebilentusiaster har været glad for at gense.

Næssund-overfarten. -- 2001

Udsigten fra VAFT rute 31, på vej mod Mors. Næssund-overfarten. -- 2. august 2001. ^---v

VAFT rute 31 - "Gitte" (senere på dagen). Næssund-overfarten, Næssund-Øst. -- 2. august 2001.

Herlig overfart og bustur til Feggesund. Efter ankomst til "Øst" fortsatte bussen til Nykøbing Mors, rutebilholdepladsen. Her holdt rute 32 parat i "båsen" lige ved siden af. Hurtig omstigning, og et par minutter derefter gik turen mod Feggesund (foto nedenfor). Her stod jeg af, og lod bussen fortsætte til Fjerritslev, hvorfra den dog straks efter skulle returnere mod Nykøbing M. Her var det beregnet, at jeg i den mellemliggende tid kunne nå et antal ture frem og tilbage med fotografering undervejs.

Som skrevet, så gjort. Ved bussens tilbagekomst kunne jeg vinke farvel efter nogle herlige overfarter med kurs mod Nykøbing. Ankommet dertil, holdt bussen mod Næssund lige ved siden af -nøjagtig som tidligere på dagen. Et par minutter efter kørte bussen - herligt. Alt gik som "smurt i olie", --og dog. Iht. køreplanen kørte bussen kun til Karby (ca. 4 km inden Næssund Øst ! ! ! En forespørgsel til chaufføren, hvorfor de dog ikke....! ! ! "Skal du videre med færgen?" "Ja, -det skulle jeg gerne." "Hvis du giver en 20´er, så kører jeg dig derned. -- 10 kr. til vognmanden og 10 kr. til mig.

Selvfølgelig gjorde jeg det. Fire km er ikke langt at gå, men det tager tid, når man er afsted på en hurtig tur. Således "nåede jeg færgen".

Randers. -- 2002

Bus 2191, linie 231, Randers rutebilstation -- 25. juni 2002. Egentlig en fiks måde at etablere en lavgulvbus på - i forenden. ^---v

Bus 8254, linie 7, Randers Rutebilstation. -- 25. juni 2002.

Sorø Bybusser i Rasmus Andersen-tiden

Den første bus i 1920 var en GMC med åbent førerhus. Hvor længe denne vogn holdt, vides ikke, men i 1920´erne blev der bl. a. benyttet vogne af mærkerne Chewrolet og AUDI. Efter Rasmus Andersens overtagelse i 1935, har der bl. a. været kørt med Bedford og Citroën. Rs. Andersens busser havde i øvrigt pigenavne, f. eks. Tulle, Jette, Sussi, Bitten og Trine – sidstnævnte var i øvrigt en rigtig bybus med bagperron.

"Jette" - Rasmus Andersens rutebiler i 1938. ---^

"Sussi" Man skulle tro, at Sussi var Rasmus Andersens foretrukne rutebil i midten af 1950´erne. Det var den, man næsten altid så på busholdepladsen foran stationsbygningen på "landstationen". Fra billetsalget kunne man se busserne ud gennem ruderne i indgangsdørene, og følge med i "om bussen var kommet". ---^

"Tulle" ---^

Sorø Bybusser´s "busflåden" ca. 1955.

I 1959 købte Rasmus Andersen en fabriksny Volvo B 705 med Sorø-karosseri. Denne vogn, der var bygget som turistbus, tilbragte sine første år som bybus på gule nummerplader (Ex 76016).

Diverse

Der var også sendt et par rutebiler/busser ---^ en DSB-rutebil. Den var i flere år "henstillet urepareret" i Skælskør´s remise, men blev så fundet interessant og sat i stand, som den ses her.

Aarhus-bybus -- præsenteret af Sporvejshistorisk Selskab, Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Elektrificering af Hareskovbanen. "Gummitoget" klar til afgang mod Værløse. August 1973.

Ballerup 1974

En bus -linie 17 til Kongens Nytorv i København- afgår fra pladsen. (Linie 17 var en slags forlængelse af den københavnske sporvognslinie 7, Kongens Nytorv-Nørrebro station / senere til Degnemose Allé i Brønshøj og derefter til Husum (sporvogns-)endestation. Ved overgangen til busser blev "7´eren forlænget til Ballerup med nummeret "17".)

Jørgen Andersen- eller "Gråhund-busser"

. . . en Jørgen Andersen-Gråhund-bus kom forbi. ^---v

Nordhausen. -- 24. oktober 2009.